
Het centrum van Gennep wordt alsmaar mooier
Samen het centrum van Gennep op de kaart zetten, de aantrekkelijkheid van ons centrum versterken en onze omzet vergroten, dat willen we bereiken met een bedrijveninvesteringzone (BIZ). Hiermee willen we vanaf 2021 structureel investeren in ons centrum. Op deze pagina vindt u informatie en uitleg over een BIZ.
Wat het inhoudt voor Gennep en wat het betekent voor ondernemers en bezoekers van het centrum van Gennep.
Wat is een BIZ?
Een bedrijveninvesteringszone (BIZ) is een afgebakend gebied waarbinnen ondernemers samen investeren. Alle ondernemers in het centrum van Gennep betalen zo mee aan activiteiten voor en door ondernemers. Deze investeringen komen niet in de plaats van de inzet door de gemeente, maar zorgen voor een plus.

Waarom een bedrijveninvesteringszone?
Veel bezoekers weten de weg naar Gennep te vinden. Om deze bezoekers vast te houden, nieuwe bezoekers aan te trekken en bestedingen te laten toenemen zijn investeringen nodig. Zo kunnen we samen het centrum aantrekkelijker maken en houden. Een BIZ is hier een goed middel voor.
Voordelen van de BIZ
- Alle ondernemers betalen mee in de vorm van een belasting
- Ondernemers/leden hebben invloed op de besteding van de middelen.
- De BIZ geldt voor vijf jaar en biedt kansen voor langjarig investeren.
- Door bundeling van krachten krijgt de promotie van Gennep een impuls.
- Onderhandelingskracht richting gemeente en voor collectieve inkoop.
- Inzet van professionals, ondernemers kunnen blijven ondernemen.
- Een stoepbord in de huisstijl van Visit Gennep in bruikleen.
Overal in het centrumgebied hetzelfde stoepbord
Een stoepbord dat elke ondernemer in het BIZ gebied gratis in bruikleen krijgt
Onder de BIZ van Gennep hangen diverse werkgroepen die bestaan uit ondernemers. Er is een werkgroep die zich focust op het terugbrengen van de leegstand, een werkgroep voor toerisme en een werkgroep genaamd ‘Het verhaal van Gennep‘. Doel van deze werkgroep is om de beleving in het centrumgebied te verbeteren.
Een van de eerste actiepunten van ‘Het verhaal van Gennep’ is een uniform beleid op het gebied van straatreclame. Op dit moment hebben ondernemers in het centrumgebied een breed scala aan verschillende stoepborden waarmee zij aanbiedingen en overige acties aankondigen. Er zit verschil in de grootte, de kleur, maar ook in het soort stoepbord. Het actiepunt heeft tot doel, een rustiger straatbeeld middels een gebruiksvriendelijke oplossing.
Marc Noy van print-, design- & communicatiestudio Printmarkt heeft de uitvoering van dit actiepunt op zich genomen en in samenwerking met Bas en Olaf van Bas Lasservice, onderstaand stoepbord ontwikkeld.
Het idee achter dit stoepbord is dat het altijd op een vaste plek staat. Bij ondernemingen die voor de deur ruimte hebben voor de plaatsing van een stoepbord wordt namelijk een koker van RVS in het straatwerk bevestigd, waar de ondernemer het stoepbord in kan laten zakken.
Specificaties van het stoepbord
- Formaat poster: 720 x 1020 mm
- Materiaal: Aluminium (gecoat in RAL 5008)
- Plaatsing: In RVS voet, gegoten in beton