De wildgroei van reclameblokken op websites kan tot veel ergernis leiden bij bezoekers. Of je nu een bezoek brengt aan een website om informatie op te zoeken over een bepaald onderwerp of er komt om een nieuwsartikel te lezen.
Het maakt op de dag van vandaag niet meer uit wat de insteek is van de betreffende website, zo’n beetje elke websitebeheerder weet inmiddels wel hoe hij eenvoudig advertenties kan plaatsen op zijn of haar website en schroomt er niet voor dit middel in te zetten.
Verdienmodel
Website beheerders ontvangen namelijk een deel van de advertentiekosten voor elke keer dat een bezoeker klikt op een advertentie. Voor de ene partij is deze vorm van advertentieopbrengsten van noodzakelijk belang voor het voortbestaan van de website maar er is een groeiend aantal ‘kleine’ websites dat de inkomsten via advertenties ziet als leuke bijverdiensten.
Ga voor jezelf maar eens na hoeveel websites die je bezoekt eigenlijk geen bestaansrecht hebben maar slechts in het leven zijn geroepen om advertentie inkomsten te genereren.
Over het algemeen storen wij van We Love To Print* ons niet zozeer aan deze vorm van adverteren. De laatste paar maanden echter ervaren wij een explosieve toename van de mate waarin wij tijdens onze werkzaamheden met advertenties op websites worden geconfronteerd.
Waarom storen wij ons hier aan?
Eén van onze peilers, waarmee wij ons tevens onderscheiden in de branche is de mogelijkheid voor klanten om met eén van onze grafische vormgevers samen te werken aan een ontwerp. Bij het ontwerpen van een geboortekaartje of het in elkaar zetten van een compleet verenigingsblad kan de klant direct op het scherm mee kijken naar de vorderingen en het ontwerp afstemmen op zijn of haar voorkeuren.
Tijdens deze werkzaamheden worden met enige regelmaat websites bezocht om inspiratie op te doen, informatie op te zoeken, etc. Dit alles ten behoeve van het eindproduct.
Concurrentieanalyse
Zoals elke andere onderneming die zich bewust is van de concurrentie in zijn of haar omgeving bezoeken wij weleens websites van bedrijven die in dezelfde branche opereren. Het ongewenste gevolg daarvan is dat bij een bezoek aan een willekeurige website er zo nu en dan advertenties worden weergegeven van bedrijven die dezelfde activiteiten ontplooien als ons.
Je kunt je voorstellen dat dit verschijnsel voor ons niet van toegevoegde waarde is. Met als gevolg dat we ons af gingen vragen: Hoe blokkeer ik de advertenties op websites?
Adblock Plus
Om de vertoningen van ‘vervelende’ advertenties te voorkomen zijn wij sinds kort een proef gaan draaien op al onze desktop pc’s met de gratis adblocker Adblock Plus, wellicht de populairste adblocker op het moment van schrijven. Adblock Plus is een plugin die geïnstalleerd kan worden ter ondersteuning van menig browser en blokkeert de weergave van nagenoeg alle advertenties.
Er doen zich geruchten de ronde dat de makers van deze software al gezwicht zouden zijn voor het grote geld en ‘minder storende’ advertenties van Google Adsense, Microsoft en Amazon toch doorlaten. Onze ervaringen met deze plugin zijn tot dusver echter uitstekend.
Niet alleen behoren de vertoningen van advertenties op websites tot de geschiedenis, websites laden nadrukkelijk sneller en ten slotte wordt met Adblock Plus de kans verminderd om geïnfecteerd te raken met virussen en malware, welke incidenteel met advertenties gepaard blijken te gaan.
Het enige nadeel dat we tot dusver hebben kunnen ontdekken is dat de plugin Microsoft Edge, de nieuwste browser van Microsoft nog niet ondersteund. Hopelijk wordt daar spoedig een update voor gelanceerd.
- Download Adblock Plus voor Internet Explorer
- Download Adblock Plus voor Google Chrome
- Download Adblock Plus voor Safari
Tip! Start na installatie van de adblocker je pc opnieuw op om de adblocker aan het werk te zien.
*We Love To Print is onderdeel van Printmarkt.eu V.O.F.